diumenge, 7 de febrer del 2010

Pel soterrament, via fora!


Ahir vaig ser a Sant Guim de Freixenet, convidat pels veïns agrupats en l'associació "Sant Guim Unit" a dir-hi les meves impressions sobre el soterrament de les vies de tren que migparteixen històricament aquella població. Hi havia una nombrosíssima concurrència, el que demostra l'interès dels santguimencs a realitzar aquesta obra.

No és pas la primera acció que hem emprès -a ICV- al respecte. El diputat Joan Herrera ha fet preguntes (encara incontestades) al Govern de l'Estat sobre la qüestió. Ell i jo ens hem adreçat als responsables d'ADIF i RENFE per escrit. I jo mateix he remès una carta al ministre Blanco (Fomento) instant-lo a considerar la necessitat d'escometre aquesta obra. Herrera, a més, va aconseguir 100.000 € en el pressupost estatal de 2010 per al projecte constructiu, que figuren en el llistat d'inversions del ministeri de Fomento.

L'Ajuntament (només amb composició d'ERC) hi està d'acord. Però tinc la impressió que no n'està gaire convençut. Prefereix una solució transitòria: dos passos sobre les vies en sengles extrems de la població i mantenir l'històric (per a vehicles i vianants) al centre.

A mi em sembla que és una oportunitat per a Sant Guim abordar el soterrament, perquè hi ha una immensa majoria de ciutadanes i ciutadans que hi són ferventment favorables.

Soterrar les vies a Sant Guim és relativament fàcil i barat, perquè la població és en un pla precedit per un pendent considerable i seguit per un altre pendent també considerable. L'obra no ha de ser quantiosa en res. Permetria -el soterrament- el guany d'un gran espai públic sobre la llosa del fals túnel, aconseguiria la unitat de la població -ara clivellada per les vies- i fonamentaria la seguretat de la gent, que no hauria de travessar el pas de ferrocarril.

ICV ha reivindicat en nombrosíssimes ocasions un sistema de rodalies ferroviàries des de Lleida fins a Manresa. De moment, el que hem aconseguit (gràcies a Mercè Rivadulla, quan fou diputada al Congrés) és una important inversió en modernització de la infraestructura que ara executa la segona fase: Calaf-Manresa.

Veurem si els santguimencs s'organitzen bé i pressionen les institucions per a la consecució d'aquest somni. Jo ho desitjo ferventment; perquè amb Sant Guim m'hi uneixen llaços d'infantesa, que és com dir que és la meva segona pàtria.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada